Jag besväras av det här som möter mig i duschen. En duschkräm av ett visst märke som VI ALLA vet vilket det är utlovar obegränsad kvinnlig uppmärksamhet. Jag går en kurs i självhushållning, som för mig fungerar lite som en samhällelig avprogrammering, och likväl figurerar denna duschkräm på mitt boende. Så djupt tränger rötterna av detta...fenomen. Jag tror inte att personen som köpt krämen precis tror på påståendet på något medvetet plan, men ändå köper han den. Inte för att han skulle ha valt den i ett blindtest, utan för att att han efter att han växt upp med reklamen instinktivt förknippar varumärket med, tja, det som sägs på bilden. Är inte det ett rimligt antagande?
Det företaget ägnar sig åt är med Nina Björks resonemang att framgångsrikt vädja till vår närhetslängtan för att sälja sin produkt, som helt saknar koppling till denna längtan. Frågan är hur djupt sådana budskap sitter i oss.
Jag upptäckte för ett antal år sedan till min genuina förvåning att jag inte behövde några särskilda medel för att tvätta mitt hår. Det gick alldeles utmärkt med bara vatten, trots att denna möjlighet aldrig ens slagit mig under trettio år. Efteråt framstod det som löjeväckande att tro att människan skulle behöva en sådan produkt ur något vetenskapligt eller förnuftsmässigt perspektiv. Tvärtom talade allt för att produkterna förmodligen var skadliga att ha på huden. Men innan var det som sagt inget jag överhuvudtaget ifrågasatte. På samma sätt ifrågasätter man inte "unlimited female attention". Det är inte ens ett påstående att man får det, bara en mening, en association. Det är en sådan där lögn som hamras in tills den blir en odiskutabel sanning och något ett företag har rätt att utsätta oss för. Vi förväntar oss sådana osanningar av företagen, deras löften ska vara storslagna och orealistiska. Vi vill kunna ironisera över dem samtidigt som de sipprar in genom våra porer. Hur många fler löjeväckande sanningar bär vi med oss?
Jag vet inte vart jag vill komma med det här. Jag kanske lånar lite kräm i morgon och undersöker om jag får unlimited female attention.
No comments:
Post a Comment